בס״ד. ש״פ ויקהל, פ׳ שקלים, מבה״ח וער״ח אדר-שני ה׳תשל״ג
הנחה בלתי מוגה
כי תשא את ראש בני ישראל לפקודיהם וגו׳, זה יתנו כל העובר על הפקודים מחצית השקל גו׳, (ומסיים) לכפר על נפשותיכם1. וצריך להבין, הרי פירוש הפשוט של תשא הוא מלשון הרמה, ואין מקרא יוצא מידי פשוטו2, וכדאיתא בגמרא בבא בתרא3 אמר משה לפני הקב״ה ריבונו של עולם במה תרום קרן ישראל, אמר לו בכי תשא, דלפי זה פירוש כי תשא את ראש בני ישראל הוא כי תרום את ראש בנ״י, ואינו מובן, מהי השייכות של ענין הרמת בנ״י שבכי תשא להפירוש דכי תשא היינו כי תפקוד מלשון מנין. וגם אינו מובן מ״ש כי תשא גו׳ זה יתנו גו׳ מחצית השקל, היינו שהענין דכי תשא נעשה ע״י זה יתנו גו׳, דלכאורה, מהי השייכות דהרמת בנ״י עם נתינת מחצית השקל. גם צריך להבין מה שמבואר במדרש4 ובירושלמי5 ובזהר6 שמשה נתקשה בענין מחצית השקל, והראהו הקב״ה מטבע של אש, מהי השייכות דענין זה לענין המנין. גם צריך להבין מ״ש זה יתנו גו׳ מחצית השקל (ומפרש אח״כ) עשרים גרה השקל, דלכאורה, מכיון שצריך לתת רק מחצית השקל למה לי׳ לפרש כמה היא שקל שלם. ובאם כוונתו במ״ש עשרים גרה השקל היא בכדי שנדע שהמחצית שצריך לתת היא עשר גרה, הוה לי׳ לומר זה יתנו עשר גרה, ובשביל מה אומר מחצית השקל.
וביאור הענין, דהנה כתב הרמ״ז7 ומובא בכמה דרושים8, דזה מה שנתקשה משה, הוא לפי שישראל בשרשם מבחינה שלמעלה מהמספר והחשבון, ולכן כשאמר הקב״ה למשה כי תשא את ראש בני ישראל (שימנה אותם), נתקשה משה איך יעלו למנין ומספר כו׳. ובפרט שהציווי כי תשא גו׳ הי׳ למשה, שמשה ימנה את ישראל, והרי ישראל כמו שהם מצד משה [היינו כמו שמשה כולל אותם, דמכיון שהנשיא הוא הכל9, הרי הנשיא כולל את כולם] הם למעלה ממדידה והגבלה [דזהו ג״כ הפירוש כי תשא מלשון הרמה, כי ישראל כמו שהם מצד בחי׳ משה הם למעלה ממדידה והתחלקות], וא״כ איך שייך שימנה אותם. ועל זה ענה לו הקב״ה זה יתנו, שענין המנין הוא רק בחלק הנגלה (של הנשמה) הנקראת זה, וע״י המנין דחלק הנגלה, יהי׳ כי תשא את ראש בני ישראל, היינו שיהי׳ הרמה גם בבחי׳ הראש (של הנשמה) שלמעלה ממדידה והתחלקות. ופירוש זה מתאים גם עם פירוש כ״ק אדמו״ר הזקן בענין זה יתנו גו׳ מחצית השקל, שמחצית השקל (שישראל נותנים) הו״ע כחות הגלויים של הנשמה, ועי״ז נמשך בחי׳ מחצית השקל השני׳, בחי׳ כי תשא את ראש בני ישראל, הגבהה בבחי׳ הראש כו׳10.
ויש לקשר זה עם מ״ש בפרשת השבוע11 ויקהל משה את כל עדת בני ישראל. דהנה ישראל מצד עצמם הרי הם למעלה מהתחלקות, דבנים אתם לה׳ אלקיכם12, וכמו שהוי׳ מצד עצמו הרי הוא אחדות פשוטה, ולמעלה מהתחלקות, כן הוא גם בישראל שמצד עצמם הרי הם למעלה מהתחלקות, אלא לאחר שירדו למטה, ובפרט ע״י חטא העגל, נעשה פיזור הניצוצות, עד לאם יהי׳ נדחך בקצה השמים13. ואח״כ צ״ל ההעלאה מלמטה למעלה – משם יקבצך ה׳ אלקיך ומשם יקחך13. וזהו ויקהל משה את כל עדת בני ישראל, שלאחר יום הכיפורים, כשכבר הי׳ הסליחה על חטא העגל, ובאופן של סלחתי כדבריך14, שהוא תכלית השלימות בענין הסליחה, עד שהי׳ ברצון ובלב שלם, אזי פעל משה ענין ויקהל, דהיינו שממקום הפיזור וההתחלקות פעל ויקהל, שייעשו לקהל, למעלה מהתחלקות. שזהו ענין ויקהל מלמטה למעלה. ואח״כ המשיך הענין דויקהל גם מלמעלה למטה, דזהו שציוה מיד על מלאכת המשכן, שענין המשכן הוא ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם15, ושכנתי מלמעלה למטה, שהמשיך למטה בחי׳ אחדות הפשוטה שלמעלה מהתחלקות.
וזהו ענין שני חצאי השקל, דקאי על בנ״י והקב״ה, וכדאיתא במדרש16 תמתי תאומתי, דכנסת ישראל הרי היא תאומתו של הקב״ה, וכמו שביאר הרב המגיד17 על הפסוק18 שתי חצוצרות כסף, שהם שתי חצאי צורות, דישנו אדם העליון ואדם התחתון, וכל אחד הוא חצי צורה בלבד, שהאדם שלמטה הוא רק חצי צורה, וגם אדם העליון לבד כביכול ג״כ אינו צורה שלימה, אמנם כשיתדבקו יחד נעשה צורה שלימה. וזהו שישראל נקראו רעיתו של הקב״ה, דכל זמן שהוא לעצמו עדיין הרי הוא פלג גופא19, וע״י היחוד דאיש ואשה נעשה גוף שלם. שזהו ענין היחוד דב׳ חצאי השקל, ששניהם יחד נעשים לשקל שלם. וזהו ג״כ ויקהל משה את כל עדת בני ישראל, שמקהיל את הניצוצות דישראל ומייחד אותם עם שרשם, כנ״ל.
והנה בענין האחדות דויקהל משה ישנם שני ענינים, העלאה מלמטה למעלה והמשכה מלמעלה למטה. דהנה איתא במדרש20 שויקהל הוא להקהיל קהילות בכל שבת ולכנוס בבתי כנסיות ובתי מדרשות ללמוד ולהורות לישראל דברי תורה, דענין התורה היא המשכה מלמעלה למטה. אמנם, בכדי שיהי׳ אפשר להיות ההמשכה דתורה, צ״ל תחילה ההעלאה דתפילה, וכידוע בענין תפילתי סמוכה למטתי21. וזהו שני הענינים שבויקהל, שבתחילה הי׳ ויקהל מלמטה למעלה ע״י התפילה, סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה22, ואח״כ ויקהל מלמעלה למטה ע״י התורה, כה דברי כאש23, שהוא דבר ה׳ שלמעלה ממדידה והגבלה. ולכן יכול להיות שכל העוסק בתורת עולה כאילו הקריב עולה24, אע״פ25 שהוא בחוץ לארץ ובלילה ואינו כהן, כי התורה הרי היא למעלה ממדידה והגבלה, ולמעלה מהתחלקות.
וזהו ג״כ מ״ש את כל עדת בני ישראל, דבתיבת עדת ישנם ג׳ פירושים26, דעת, עדות, ועדה. שענין הדעת הוא כמ״ש27 דע את אלקי אביך, שהוא ע״י שיתקע מחשבתו בחוזק28. ומאחר שבבחי׳ הדעת שייך כבר ענין הירידה, לכן צ״ל בזה הענין דויקהל. ואח״כ נמשך מזה הפירוש עדת מלשון עדות, דאין עדות פחות משנים29, ב׳ המדות חסד וגבורה. וענין זה (עדת מלשון עדות) נמשך מפירוש הראשון שבדעת (מלשון דעת), כי הדעת נחלק לחסד וגבורה. ובעבודה הוא, שע״י שיתקע מחשבתו בגדולת א״ס ב״ה, בא מזה לאהבת ה׳ שמצד זה הוא מקיים כל המצוות עשה, וליראת ה׳ שהוא ירא לעבור על רצונו ית׳, וכמבואר בתניא30 שאהבה היא שורש לכל רמ״ח מצוות עשה, והיראה היא שורש לשס״ה לא תעשה, ומזה נמשך למטה יותר הפירוש עדת מלשון עדה, דאין עדה פחותה מעשרה31 [דעשר הוא שלימות המספר32, שכולל את כל המספרים, ואח״כ הוא רק מה שמכפילים אותו], דהיינו שזה נמשך בעשר כחות הנפש, בכל לבבך ובכל נפשך33, שזה צריך לחדור בכל כחות הנפש (אַז עס דאַרף דורך נעמען אַלע כחות הנפש), וגם את השלשה לבושים מחשבה דיבור ומעשה. וזהו ויקהל משה את כל עדת בני ישראל, שבכל ג׳ הבחינות דעדת – דעת, חסד וגבורה ועשר כחות הנפש – פעל הענין דויקהל.
וזהו כי תשא את ראש בני ישראל, דהנה בכדי שיוכל להיות בחי׳ ויקהל בכל הבחינות הנ״ל שבעדת, הוא מצד בחי׳ הראש של הנשמה. ולכן ע״י ההקדמה דכי תשא את ראש גו׳ [שהו״ע הקבלת עול], הנה עי״ז פועלים היחוד (ויקהל) בעשר כחות הנפש, בחי׳ עשר גרה, ענין עדה שבעדת, וגם בבחי׳ דעת שבעדת, שהדעת שלו נעשה מיוחד עם א״ס ב״ה, דיתקע מחשבתו בחוזק, שדעת הוא מלשון והאדם ידע את חוה34, עד שוהיו לבשר אחד35 ממש. וזהו ויקהל משה את כל עדת בני ישראל, שלאחר שע״י העגל נעשה פיזור הניצוצות כנ״ל, פעל משה שיהי׳ בהם היחוד, ועד שהמשיך את זה למטה, שזהו הציווי למלאכת המשכן, שהו״ע ושכנתי בתוכם, בתוך כאו״א36. וע״י בנין המשכן שבתוך כל אחד ואחד, זוכים לבנין המקדש השלישי, דמקדש איקרי משכן37, בגאולה האמיתית והשלימה ע״י משיח צדקנו.
__________
1) תשא ל, יב-טו.
2) שבת סג, א. וש״נ.
3) י, ב.
4) תנחומא תשא ט. נשא יא. במדב״ר פי״ב, ג. פרש״י תשא שם, יג.
5) שקלים פ״א ה״ד.
6) ח״ב קנח, א-ב. וראה אוה״ת תשא ע׳ א׳תתקו.
7) לזח״ב רכה, ב.
8) אוה״ת תשא ע׳ א׳תתקז.
9) פרש״י חוקת כא, כא.
10) ראה גם סד״ה זה דש״פ תשא העת״ר (המשך תער״ב ח״ב ע׳ תתקא).
11) ריש פרשתנו (ויקהל לה, א).
12) פ׳ ראה יד, א.
13) נצבים ל, ד.
14) תנחומא פקודי יא. פרש״י תשא לג, יא. עקב ט, יח. תוד״ה כדי – ב״ק פב, א. וראה לקו״ש חכ״ד ע׳ 570 הערה 10.
15) תרומה כה, ח.
16) שהש״ר פ״ה, ב.
17) או״ת מה, ד ואילך (בהוצאת קה״ת, תש״מ ואילך – סימן קלד). הובא ונת׳ באוה״ת תשא ע׳ א׳תתמח. בהעלותך ע׳ שסט-ע. לתהלים (יהל אור) ס״ע שנז ואילך. ובארוכה – המשך תער״ב ח״ב פרק שפד (ע׳ תשצ) ואילך. פרק תה (ע׳ תתלב) ואילך.
18) בהעלותך י, ב.
19) זח״ג ז, ב. קט, ב. רצו, א.
20) יל״ש ריש פרשתנו. הובא בשו״ע אדה״ז או״ח סר״צ ס״ג.
21) ברכות ה, ב. לקו״ת ברכה צו, א.
22) ויצא כח, יב. ראה זהר ח״א רסו, ב. ח״ג שו, ב. תקו״ז תיקון מה (פג, א).
23) ירמי׳ כג, כט. וראה ברכות כט, א. וש״נ.
24) ראה מנחות בסופה. שו״ע אדה״ז או״ח מהדו״ת סוס״א. מהדו״ק ס״א סי״א. הל׳ ת״ת לאדה״ז פ״ב הי״א. וראה גם בעה״ט ר״פ צו. בחיי סוף פרשתנו. צו ז, לז.
25) ראה לקו״ת במדבר יג, סע״א. מאמרי אדהאמ״צ במדבר ח״ב ע׳ תקצד. אוה״ת שבועות ע׳ קנט. סה״מ תרנ״ה ע׳ לד. וראה לקו״ש חי״ח ע׳ 413 ואילך.
26) אוה״ת פרשתנו ע׳ ב׳קיט ואילך.
27) דברי הימים-א כח, ט.
28) ראה תניא ספ״ג.
29) פ׳ שופטים יט, טו ובפרש״י שם (מסוטה ב, ב).
30) פרק ד.
31) ראה סנהדרין עד, ב.
32) ראה פרדס שער (ב) טעם האצילות פ״א ואילך.
33) ואתחנן ו, ה.
34) בראשית ד, א.
35) שם ב, כד.
36) ראה ראשית חכמה שער האהבה פ״ו קרוב לתחלתו (ד״ה ושני פסוקים). אלשיך תרומה כה, ח. של״ה סט, א. רא, א. שכה, ב. שכו, ב. וראה לקו״ש חכ״ו ע׳ 173 הערה 45.
37) עירובין ב, א.
[סה"מ ד' פרשיות ח"א ע' קג ואילך]
כעין שיחה. נדפס בסה״מ תשל״ג ע׳ 347 ואילך.