סו) ועשית חג שבועות – יום ב׳ דחג השבועות ה׳תשל״ט

בס״ד. יום ב׳ דחג השבועות ה׳תשל״ט

הנחה בלתי מוגה

ועשית חג שבועות לה׳ אלקיך מסת נדבת ידך אשר תתן כאשר יברכך ה׳ אלקיך1. וידוע בזה דיוק רבותינו נשיאינו2 דצריך להבין איזה עשי׳ שייך בחג השבועות, דהלא חג השבועות אינו דומה לא לחג הפסח ולא לחג הסוכות, דבשניהם שייך ענין עשי׳, וכמו במצות אכילת מצה ומרור שנופל בהם ענין העשי׳, וכן בעשיית סוכה ונטילת ד׳ מינים שנופל בהם ענין העבודה והעשי׳, אבל בחג השבועות אין בו עשי׳ כלל, ומהו ועשית חג שבועות. וביותר אינו מובן, דהנה חג השבועות נקרא עצרת בלשון חכמים3, ומבואר הטעם ע״ז במפרשים4, שהוא לפי שבחג השבועות אין בו מצוות מיוחדות, ועיקר ענינו הוא לעצור את עצמו מלעשות מלאכה האסורה לעשות ביו״ט, היינו, לשלול עניני מלאכה הנעשים בימי החול. ומכיון שעיקר ענינו הוא בשלילה, א״כ מהו ענין העשי׳ הנאמר כאן. גם צריך להבין מה שנאמר ועשית חג שבועות, שבועות סתם, ולא נאמר השבועות בה׳ הידיעה, דהלא שבועות אלו ידועות הן, דהם השבעה שבועות תספר לך5, וא״כ הוה לי׳ לומר ועשית חג השבועות. גם צריך להבין6 מ״ש ועשית חג גו׳ לה׳ אלקיך, שדוקא בחג השבועות נאמר שהוא לה׳ אלקיך שלא מצינו כן בשאר המועדים. גם צריך להבין מ״ש מסת נדבת ידך, דהרי הכוונה במ״ש מסת נדבת ידך היא7 דכפי מסת נדבת ידך הבא קרבנות, והרי דבר זה שייך גם בכל המועדים8, ומ״מ בשאר המועדים לא נאמר כן, ולמה נאמר זה גבי חג השבועות דוקא. גם צריך להבין9 מהו ענין נדבת ידך, הלא נדיבות שייך לרגש הלב, וכן בתורה שבכתב מייחס נדיבות אל הלב וכמ״ש10 כל נדיב לבו יביאה, וגם כשישנה הנדיבות ביד, הרי התחלתה (ועיקר ענינה) הוא נדיבות הלב, אלא שאח״כ נמשך בפועל ע״י היד, וא״כ מהו אומרו רק נדבת ידך. גם צריך להבין מה שנאמר כאן דוקא כאשר יברכך ה׳ אלקיך, דפירושו הוא11 שלפי ריבוי נכסיך תרבה קרבנות, ולפי זה כן צ״ל גם בכל יו״ט ולאו דוקא בחג השבועות, וא״כ דורש ביאור מדוע נאמר זה בחג השבועות דוקא, ולא בהחג שלפניו, חג הפסח שהוא הראשון לרגלים12, וגם לא בהחג שלאחרי זה, חג הסוכות, שהוא סיום וחותם הרגלים.

והנה מבואר בכמה מקומות13 דענינו של חג השבועות בפנימיות הענינים הוא, דבו נמשך בחי׳ הכתר שהוא למעלה ממדידה והגבלה, דאז ניתן כתר תורה, שעל בחינה זו שבתורה נאמר14 בי מלכים ימלוכו. וכידוע דבמתן תורה הי׳ ביטול הגזירה15, דגזירה ענינה כריתה ופירוד בין דבר אחד להשני (כמו שפירשו המפרשים16), ולכן לפני מתן תורה היתה הגזירה כו׳, כי אז היתה ההמשכה במדידה והגבלה, ובמתן תורה הי׳ ביטול הגזירה, כי אז נמשך מבחינה שלמעלה ממדידה והגבלה, בחי׳ הכתר. וזהו גם מ״ש17 וידבר אלקים את כל הדברים האלה לאמר אנכי ה׳ אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים, כמו שנת״ל בארוכה18 דבחי׳ אנכי הוא בחי׳ הכתר שלמעלה מכל מדידה והגבלה, וע״י וידבר אלקים כו׳ נעשה כן בפועל [כי דיבורו של הקב״ה חשיב מעשה19], שכחך וחיותך20 נהי׳ מבחי׳ אנכי, בחי׳ הכתר. ומאחר שבחג השבועות נמשך בחי׳ הכתר שלמעלה ממדידה והגבלה, לכן בשבועות דוקא נאמר מסת נדבת ידך, דבחי׳ הכתר הוא ויתור21. אך לפי זה צריך ביאור השייכות דשאר הענינים שבפסוק לענין זה.

ונקודת הביאור בזה הוא, דהנה22 מהקדמת הכתוב שבעה שבועות תספור לך וגו׳ תחל לספור שבעה שבועות ועשית וגו׳ מובן דענין העשי׳ דחג השבועות הוא הספירה בדיבור היום יום בכל המ״ט יום, ומזה מובן דהדיבור בתורה הוא העשי׳ דחג השבועות. כי לבד זאת דעצם הדיבור בדברי תורה הוא בחי׳ מעשה זוטא עכ״פ, דעקימת שפתיו הוי מעשה23, הנה עוד זאת בדיבור בתורה, דבדיבורו בתורה ישנו גם מעשה רב, כי לימודו בתורה פועל גם במעשה בהעולם, דהתורה היא הבעל הבית על העולם. וכמבואר בירושלמי24 עה״פ25 לא-ל גומר עלי, דכשהבית דין פוסקים דין, הנה כח התורה משנה מציאות העולם. ובפרט כשלימוד התורה הוא כדבעי, דאז הנה גם בהאדם הלומד עצמו יש בחי׳ מעשה רב, כי לימוד התורה כדבעי אינו רק בעקימת שפתיו בלבד, אלא כמארז״ל26 ערוכה ברמ״ח אברים, כל עצמותי תאמרנה27, כמבואר בתניא28. וזהו ועשית חג שבועות גו׳, דע״י העשי׳ במצות ספירת העומר בכל המ״ט יום, שהו״ע הדיבור בדברי תורה כנ״ל, הנה עי״ז נעשה ועשית חג שבועות, שענינו (גם כפשוטו) הוא זמן מתן תורתנו.

ומ״ש חג שבועות סתם ולא נאמר חג השבועות, הענין הוא, דהנה חג השבועות הוא שלא בערך שבעה השבועות שלפני זה. ואף שהוא בא ע״י ההכנה דכל ימי משך ספירת שבעה השבועות, וכדאיתא בזהר29 דכשיצאו בנ״י ממצרים ואמר להם משה בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלקים על ההר הזה30 (הר סיני) ספרו בנ״י ספירת העומר, הנה אף שזוהי ההכנה אלי׳, בכל זאת חג השבועות שהוא ביום החמשים הוא שלא בערך למ״ט הימים שלפני זה. דהנה בחי׳ יום החמשים הוא נחלק לשנים31. הא׳ הוא בחי׳ חמשים כמו שהמ״ט ימים נכללים בו, והב׳ כמו שהוא למעלה מהם לגמרי, שהוא למעלה ממדידה והגבלה. וכמו שהי׳ כפשוטו בזמן מתן תורה שהיו ב׳ חלקי היום, החלק שלפני מתן תורה והחלק שלאחרי מתן תורה, דאז היתה ביטול הגזירה, ונמשך בחינה שלמעלה ממדידה והגבלה עד לתחתונים. והנה לא מיבעי בחי׳ הב׳ שבחג השבועות הרי בודאי היא למעלה (ובבחי׳ אין ערוך) מהשבעה שבועות תספר לך, והוא בחי׳ שבועות אחרת לגמרי, אלא אפילו בחינה הא׳ שכלולים בה כל המ״ט יום, הנה גם בחינה זו היא למעלה מהם לגמרי באופן שאי אפשר לומר עליהם שבועות ידועות, ולא יחול עליהם ה׳ הידיעה לומר חג השבועות, כי אם שבועות סתם, כי הוא בחי׳ הכתר סתימא דכל סתימין, סתימות האמיתי.

וממשיך בהכתוב לה׳ אלקיך. והענין הוא, דהנה ידוע מארז״ל (בהסוגיא דמתן תורה32) בשעה שהקדימו ישראל נעשה לנשמע ירדו מלאכי השרת וקשרו להם שני כתרים כו׳, וכתיב33 צאינה וראינה בנות ציון במלך שלמה בעטרה שעטרה לו אמו, ואמרו רז״ל34 משל לבני מדינה שעשו ג׳ עטרות למלך מה עשה המלך נתן בראשו אחת ושתים בראשם של בניו, דהם ב׳ הכתרים דלעיל. והענין הוא, דהמשכת הכתר שנמשך בחג השבועות הוא למעלה מכל מדידה והגבלה, אבל אח״כ הוא נחלק, שנמשך כתר לז״א ולמלכות, והיינו ג׳ העטרות (הכתרים), המשכת הכתר בכללותו, וכפי שנמשך לז״א ולמלכות35. וכשם שנמשך הכתר לז״א ולמלכות [נוקבא, דזהו בחי׳ כתר מלכות], הנה עד״ז נמשך אח״כ בישראל, שגם בהם ב׳ הבחינות. כי השם ישראל הוא כנגד ז״א36, וגם יש בהם בחי׳ המלכות כמארז״ל37 כל ישראל בני מלכים הם, וכלשון הב׳38 מלכים. וזהו מה שאמרו רז״ל ירדו מלאכי השרת וקשרו להם, לכל אחד מישראל, ב׳ כתרים. [ויש לקשר זה עם המבואר בהמאמר39 בפירוש ועשית חג שבועות להוי׳ אלקיך. דבחי׳ הוי׳ שהוא הי׳ הוה ויהי׳ כאחד40 שלמעלה ממדידה והגבלה נמשך להיות כחך וחיותך, כי גם לפי פירוש הנ״ל נמשך הכתר לישראל]. וזהו ועשית חג שבועות לה׳ אלקיך, דהמשכת הכתר נמשך להוי׳ אלקיך, ז״א ומלכות, הן למעלה והן בישראל.

וממשיך בכתוב מסת נדבת ידך. והענין הוא, דמכיון שנמשך בחי׳ הכתר שהוא למעלה ממדידה והגבלה, הנה בהיותו כח מקיף הוא פועל בכל הענינים שלא ע״י ממוצע, ונמשך בידך שלא ע״י אמצעות רגש הלב, היינו שנמשך מה שלמעלה ממדידה והגבלה בהיד, עד שהיד עצמו הוא בידיבות, ולכן נאמר מסת נדבת ידך. וזהו גם מ״ש מסת נדבת ידך, דהנה מסת הוא מלשון מס41, והמס הוא ענין שאינו תלוי ברצון ושכל האדם, ע״ד מ״ש42 וישם המלך אחשוורוש מס על הארץ ואיי הים. ועד״ז הוא בהמלך אחשוורוש מי שאחרית וראשית שלו43, וכמ״ש44 ויהי למס עובד, דהיינו העבודה דעמלים בתורה45, שהיא למעלה ממדידה והגבלה כנ״ל, ומבחי׳ מסת נמשך גם בהיד, נדבת ידך.

וממשיך בכתוב כאשר יברכך ה׳ אלקיך. דהנה להעבודה שבבחי׳ מסת נדבת ידך צ״ל העזר שלמעלה, הקב״ה עוזרו46, דזהו פירוש כאשר יברכך ה׳ אלקיך כפשוטו, דע״י ברכת ה׳ אלקיך אפשר להיות מסת נדבת ידך, היינו בחי׳ אתערותא דלעילא שמעורר את בחי׳ אתערותא דלתתא. ואח״כ ע״י עבודתו בבחי׳ אתערותא דלתתא דמסת נדבת ידך שלמעלה ממדידה והגבלה, הנה באתערותא דלתתא אתערותא דלעילא, שנמשך מלמעלה כאשר יברכך ה׳ אלקיך בבחי׳ עד בלי די47, וגם למעלה מזה, למעלה מכל מדידה והגבלה.

וזהו ועשית חג שבועות גו׳, ועשית לשון ציווי, שהתורה מצוה לעשות חג שבועות, וגם לשון הבטחה, שבודאי כן יהי׳. כי ע״י ועשית היינו הדיבור בדברי תורה באופן שהוא ערוכה ברמ״ח אברים, עמלים בתורה, בחי׳ כל עצמותי תאמרנה. הנה ע״י העמל שלו, קב שלו, הרי הוא בודאי ממשיך מלמעלה בחי׳ תשעה קבים ועד לעשרה קבים [וכתורת הרב המגיד48 ואדמו״ר הזקן49 במאמר המשנה50 דע מה למעלה ממך, דכל מה שלמעלה הכל הוא ממך], שנמשך בחי׳ חג השבועות, ונקראת על שמו ועשית. ומובן מזה במכל שכן וקל וחומר, דהרי אפילו לפני העבודה ידועה תורת הבעש״ט51 עה״פ52 כי תהיו אתם ארץ חפץ, דכמו שבארץ נמצא כל הון יקר, הנה עד״ז הוא בישראל שהם בבחי׳ ארץ חפץ, שנמצא בהם כל הון עצום ויקר. ויש שאפשר למצוא בהם בחי׳ החפץ בקלות, ואף באלו שצריכים לחפור בעומר למוצאו, הנה בודאי יש בו בחי׳ החפץ [ואדרבה, שם ימצא באר מים חיים, והמטה מטה יתעלה עד למעלה מעלה, דמאחר שהוא נמצא למטה, הרי הוא עובד עבודתו שיהי׳ במעמד ומצב דמעלה מעלה ועד שמגיע למעלה מכל מדידה והגבלה כולל המדידה והגבלה דמעלה ומטה]. ועאכו״כ כאשר גילה כבר את בחי׳ ארץ חפץ שלו ע״י העבודה דועשית כו׳ כנ״ל, הנה בודאי שע״י עבודתו נמשך בחי׳ חג השבועות. וע״י עבודה זו ממשיך כל ג׳ הכתרים, היינו, שממשיך מבחי׳ כתר הג׳ בב׳ הכתרים, ז״א ומלכות, דזהו להוי׳ אלקיך. וממשיך גם למטה מטה במעשה בפועל כמסת נדבת ידך. וע״י עבודה זו דועשית כנ״ל, בחי׳ קבלת עול, ובפרט כאשר העבודה דועשית היא ועשית לשון כפי׳53, עבודה שמתוך עוני, הנה עי״ז ממשיך כאשר יברכך ה׳ אלקיך. דונתתי גשמיכם בעתם54, שממשיך לא רק די מחסורו55, אלא עשירות מופלגה, היינו בעשירות גופא עשירות הכי גדולה [ועי״ז יכול להיות מסת נדבת ידך הכי גדול]. כי באתערותא דלתתא אתערותא דלעילא, ויתירה מזו, דכאשר יברכך ה׳ אלקיך גו׳ הוא בחי׳ אתערותא דלעילא שלמעלה גם מבחי׳ אתערותא דלעילא הבאה ע״י אתערותא דלתתא56. ומשם נמשך עד למטה מטה עד לעולם העשי׳, ועד לעולם הגשמי ועולם הזה התחתון שאין תחתון למטה ממנו, וגם בזמן הגלות, ובזה גופא בעקבתא דמשיחא, ובזה בימים האחרונים שבו, דהקב״ה נותן עשירות מופלגה ברוחניות, והצלחה בהעבודה דכל מעשיך יהיו לשם שמים57 ובכל דרכיך דעהו58, דעבודה זו היא הוספה על תורה ומצוות כפשוטו, ונמשך בגשמיות כפשוטו, דאין מקרא יוצא מידי פשוטו59, היינו בעשירות מופלגה בגשמיות, בבני חיי ומזוני רויחי, ובכולם רויחי, ונמשך למטה מטה, עד לגאולה האמיתית והשלימה ע״י משיח צדקנו, שתהי׳ תיכף ומיד בעגלא דידן, יבוא ויגאלנו ויוליכנו קוממיות לארצנו, והוא ילמד תורה את כל העם כולו60, תורתו של משיח, דהתחלת גילוי זה היא ע״י הפצת המעיינות חוצה, הנעשה ע״י הבעש״ט ותלמידיו ותלמידי תלמידיו הרב המגיד, כ״ק אדמו״ר הזקן, כ״ק אדמו״ר האמצעי, כ״ק אדמו״ר הצ״צ, כ״ק אדמו״ר מהר״ש, כ״ק אדמו״ר (מהורש״ב) נ״ע וכ״ק מו״ח אדמו״ר נשיא דורנו, שע״י כל זה נזכה ללמוד תורתו של משיח, כן תהי׳ לנו בקרוב ממש ובשמחה ובטוב לבב.

__________

1) פ׳ ראה טז, י.
2) ד״ה זה תש״ה (סה״מ תש״ה ע׳ 182). וראה גם ד״ה זה תשל״ג (לעיל ע׳ שכד).
3) שו״ע אדה״ז או״ח ר״ס תצד. וראה רמב״ן אמור כג, לו.
4) ראה ראב״ע אמור שם. ועוד.
5) פ׳ ראה שם, ט.
6) ראה גם סה״מ תש״ה שם.
7) ראה פרש״י עה״פ.
8) ראה גם רד״ה זה תער״ג (המשך תער״ב ח״א ריש ע׳ רמה). וראה אוה״ת פ׳ ראה ע׳ תשנד.
9) המשך תער״ב שם.
10) ויקהל לה, ה.
11) ראה פרש״י פ׳ ראה שם, יז.
12) ר״ה ד, א.
13) ראה גם אוה״ת שם ע׳ תשסד.
14) משלי ח, טו. וראה גיטין סב, סע״א.
15) ראה תנחומא וארא טו. שמו״ר פי״ב, ג.
16) ראה (בנדו״ד) לקו״ש ח״ח ע׳ 49. שם ע׳ 105. ועוד.
17) יתרו כ, א-ב.
18) ד״ה ויאמר לו יהונתן דמוצש״ק פ׳ במדבר (סה״מ ראש חודש ע׳ קמו ואילך). ד״ה צאינה וראינה (לעיל ע׳ שצ ואילך).
19) ראה ב״ר פמ״ד, כב.
20) ראה תו״א יתרו סז, ב.
21) אוה״ת שם.
22) סה״מ תש״ח שם.
23) ראה סנהדרין סה, א. תניא פל״ז (מז, א). ועוד.
24) כתובות פ״א סה״ב.
25) תהלים נז, ג.
26) עירובין נד, רע״א.
27) תהלים לה, י. וראה ירושלמי ברכות פ״ד ריש ה״ג.
28) שם.
29) ח״ג צז, סע״א ואילך. וראה תו״א שם, ג.
30) שמות ג, יב. וראה ר״ן סוף מס׳ פסחים.
31) ראה אוה״ת שבועות ע׳ ריא.
32) שבת פח, א.
33) שה״ש ג, יא.
34) ויק״ר פכ״ד, ח. וראה המשך תער״ב בתחלתו.
35) ראה בארוכה ד״ה צאינה וראינה תרנ״ט (סה״מ תרנ״ט ע׳ קפא ואילך).
36) תו״א שמות נ, ד. ועוד.
37) שבת סז, א. וש״נ.
38) תקו״ז בהקדמה (א, ב).
39) סה״מ תש״ה שם.
40) פרדס שער (א) עשר ולא תשע פ״ט. ע״ח (שער א) דרוש עיגולים ויושר בתחילתו. טושו״ע ר״ס ה. שעהיוה״א פ״ז (פב, א). וראה זח״ג רנז, סע״ב (ברע״מ).
41) חגיגה ח, א. הובא באוה״ת פ׳ ראה ע׳ תשנד. שם ע׳ תשסד.
42) אסתר י, א. חגיגה שם.
43) מאו״א מערכת א׳ סקפ״ב. נת׳ באוה״ת מג״א (קה״ת, תש״נ) ע׳ ג.
44) ויחי מט, טו. וראה פרש״י עה״פ.
45) תו״כ ופרש״י ר״פ בחוקותי.
46) ראה קידושין ל, ב. סוכה נב, ריש ע״ב.
47) ל׳ הכתוב – מלאכי ג, י. וראה שבת לב, סע״ב. המשך תער״ב ח״א ע׳ רנח ואילך.
48) לקו״א להה״מ (הוצאת קה״ת) סקצ״ח (נ, סע״ג). או״ת להה״מ קיב, ב (בהוצאת קה״ת, תש״מ ואילך – סימן תפ). וראה גם צוואת הריב״ש (הוצאת קה״ת) סימן קמב (כח, א).
49) סה״ש תש״ג ע׳ 12. תש״ד ע׳ 23. ״היום יום״ יג אייר.
50) אבות פ״ב מ״א.
51) כש״ט (הוצאת קה״ת) הוספות סימן מד (פא, א). וש״נ.
52) מלאכי ג, יב.
53) ראה לקו״ת בחוקותי מח, א. סה״מ תרל״ו ח״ב ע׳ רפט. תרצ״ט ע׳ 191. לקו״ש חי״ב ע׳ 238. ובכ״מ.
54) בחוקותי כו, ד.
55) פ׳ ראה טו, ח. וראה כתובות טז, ריש ע״ב. הובא בפרש״י עה״פ.
56) ראה לקו״ת שה״ש כד, א-ב.
57) אבות פ״ב מי״ב. רמב״ם הל׳ דעות ספ״ג. טושו״ע או״ח סרל״א. וראה לקו״ש חכ״ד ע׳ 646 בהערה ד״ה כל מעשיך לשם שמים.
58) משלי ג, ו. רמב״ם וטושו״ע שם. שו״ע אדה״ז או״ח סקנ״ו ס״ב.
59) שבת סג, א. וש״נ.
60) רמב״ם הל׳ תשובה פ״ט ה״ב. לקו״ת צו יז, א-ב. שער האמונה (לאדהאמ״צ) פנ״ו (פט, א) ואילך. סה״מ תרח״ץ ס״ע ר ואילך. וש״נ.

[סה"מ שבועות ע' שצה ואילך]

נדפס בסה״מ תשל״ט ע׳ קפב ואילך.

סגירת תפריט