לו) זכור את אשר עשה לך גו׳ – ש״פ ויקרא, פ׳ זכור, י״ג אדר-שני ה׳תש״ל

בס״ד. ש״פ ויקרא, פ׳ זכור, י״ג אדר-שני ה׳תש״ל

הנחה בלתי מוגה

זכור1 את אשר עשה לך עמלק בדרך בצאתכם ממצרים2, הנה זהו הקריאה דפ׳ זכור ובא בהמשך להמסופר בפ׳ בשלח3 ויבא עמלק וילחם עם ישראל ברפידים, וממשיך שם בהפסוק4 והי׳ כאשר ירים משה ידו וגבר ישראל וגו׳ (וסדר עניני מלחמת עמלק נוגע גם להזמן שלאחרי זה, וכמ״ש5 מלחמה לה׳ בעמלק מדור דור). ואיתא ע״ז במכילתא6 ובמשנה7 וכי ידיו של משה עושות מלחמה, אלא כל זמן שישראל מסתכלין כלפי מעלה כו׳ היו מתגברים וכו׳.

וצריך להבין מפני מה לא מצינו ענין זה בשאר המלחמות, מתחיל מהמלחמה שהי׳ לאברהם כנגד הד׳ מלכים שנצחו את החמשה8, ועד״ז במלחמה שהי׳ ליעקב שהתקין עצמו למלחמה וכו׳9, וכן בהמלחמות שאח״כ כמסופר בתנ״ך ובאריכות בדרשות רז״ל. גם צריך להבין מפני מה דוקא במלחמת עמלק הי׳ הענין דמסתכלין כלפי מעלה, וגם מדוע הי׳ דוקא ע״י ידיו של משה. דהנה מסתכלין כלפי מעלה הו״ע הבטחון בה׳, והוא צ״ל בכל מלחמה כמ״ש הרמב״ם10, וכמ״ש11 שקודם המלחמה דיברו הכהנים והשוטרים וכו׳, וכתיב12 שה׳ אלקיך מתהלך בקרב מחניך להצילך ולתת אויביך לפניך והי׳ מחניך קדוש וגו׳, ולכן בודאי ינצח. והוודאות הוא מפני כי תצא למלחמה על אויביך13, ולא עם אויביך או אתו, היינו שאין לו שייכות לאותם הדרכים וההנהגות והגדרים שאצל האויב, שאילו הי׳ לו שייכות אליהם הי׳ אפשר להיות ולאום מלאום יאמץ14, אבל כשהוא יודע שהוא על אויביך, שהוא מלכתחילה למעלה ממנו, אלא משום שהקב״ה רוצה שהמלחמה תהי׳ בדרך הטבע, משום זה הוא הולך במלחמה עם כלי נשק ועושה כל תכסיסי מלחמה, וכמ״ש במלחמת עמלק15 שמה שהי׳ ויחלוש וגו׳ הי׳ לפי חרב, אבל זהו רק משום שכך הוא רצון ה׳, אבל בעצם הרי הוא יודע שהוא מלכתחילה למעלה מהאויב, שעי״ז ונתנו הוי׳ אלקיך בידך16. וזהו ענין מה שישראל מסתכלין כלפי מעלה, דפירוש הסתכלות הוא ראי׳ חזקה, וכמבואר בפוסקים17 בדברים שמותר לראותם, וכמו במלך דכתיב18 מלך ביפיו תחזינה עיניך, אע״פ דאסור להסתכל בנשיא19 וכיו״ב, שהמכוון בזה הוא ראי׳ והתבוננות חזקה. וא״כ צריך להבין מהי שייכות ענין ישראל מסתכלין כלפי מעלה (שצ״ל בכל מלחמה) לידיו של משה, והרי הסתכלות באלקות הי׳ בלאו הכי, וכמו בעת קריעת ים סוף שאמרו20 זה א-לי ואנוהו, ולא הי׳ ע״י הרמת ידיו של משה, ומה שהרים משה ידו בשעת קריעת ים סוף21 הי׳ רק כדי שיבקע הים, ולמה דוקא במלחמת עמלק הי׳ ההסתכלות של ישראל כלפי מעלה ע״י הרמת ידו של משה.

ויובן בהקדים מ״ש בעמלק, שבא בדרך בצאתכם ממצרים, ומבואר בכתבי האריז״ל ובקבלה דמצרים הוא מיצר הגרון המפסיק בין מוחין למדות22. דהנה ידוע דישנם ד׳ אותיות של שם הוי׳, וענינם בנפש הוא23 העשר כחות שישנם בכל נפש האלקית כמבואר בתניא24, שהם שלוש אמות ושבעת ימי הבנין, מוחין ומדות, ובכללות יותר הו״ע פנימיים ומקיפים, שנר״ן הם פנימיים וחי׳ יחידה הו״ע המקיפים. והנה כדי שתהי׳ בחירה, לכן הנה את זה לעומת זה עשה אלקים25, דכמו26 שישנם העשר כחות בנפש האלקית, כמו״כ יש גם בנפש הבהמית העשר כתרין דמסאבותא.

והנה ענין הפנימיים בנפש האלקית מתחיל מהבנה והשגה, בינה. דמה שהוא קודם לזה, היינו הנקודה וההברקה, אין זה מדריגת הפנימיים עדיין, דהפירוש בפנימיים הוא שהאדם הוא בעל הבית ע״ז, משא״כ בההברקה, ולכן אינו בחי׳ פנימיים עדיין מפני שאינו בעל הבית ע״ז, וכמו שאנו רואים שההברקה נופלת לו מעצמה וכו׳ וגם בשעה שאינו מוכן לזה ועוסק בענין אחר, ועוד יותר שאינו רוצה בזה, שזהו ענין המקיף. משא״כ ההבנה שהו״ע הבינה שהוא ההתפשטות לפרטים וכו׳, הרי הוא בעל הבית על זה. וזהו מדריגת נשמה שבנר״ן, וכמ״ש27 ונשמת שד-י תבינם שהו״ע ההבנה והשגה. ומבינה נמשך למדות, שזהו בחי׳ הרוח שהוא בלב, אבל מכיון שבחי׳ רוח הוא חלק מהנשמה עצמה, לכן יש בה גם בחי׳ המדות שבלב שמצד עצמם, ולא רק ההתפשטות של המוחין שמזה נולדו המדות בלב, אלא גם בחי׳ המדות טבעיים המסותרים, שרק הגילוי שלהם הוא ע״י המוחין, אבל הם מציאות בפני עצמם. ומהלב נמשך לכל הרמ״ח אברים, לבא פליג לכל שייפין28, עד שבא במעשה בפועל, עד כמו שהוא בכח המעשה שבבהמה, וכמו התזת צרורות דגם לגבי שכל הבהמה הרי זה נחשב למעשה, דזהו הב׳ מדריגות שבמעשה (ע״ד המבואר במדות), בחי׳ המעשה כמו שבא מהשכל וכו׳, ובחי׳ המעשה שמצד עצמו, ומ״מ גם בו צריך שיפעל השכל. וכל זה הוא מדריגת הפנימיים, אבל יש גם מדריגת מקיפים כנ״ל, דהיינו מדריגת החכמה שענינו מקיף כנ״ל, שאינו בעל הבית על זה, וזהו ענין מקיף דחי׳. אבל מ״מ הרי הוא מקיף הקרוב, דלאחר שיש לו ההברקה הרי הוא בעל הבית על זה, ויש גם אמיתת המקיף, מקיף הרחוק, שהו״ע הרצון שלמעלה מהשכל לגמרי, ולא שהרצון בא מהשכל, אלא זהו הרצון שלמעלה מהשכל ומטה אותו, וזהו ענין עבודת מתנה אתן את כהונתכם29, כדאיתא בתניא30 שלאחר העבודה בכחות פנימיים, שמגעת עד עולם הבריאה ועד בכלל, יש בחי׳ עבודת מתנה אתן, שהו״ע נעלה יותר, המשכת בחי׳ מקיף וכו׳.

והנה כמו שהוא בנפש האלקית, כמו״כ הנה זה לעומת זה יש מדריגות אלו גם בנפש הבהמית, אלא שבנפש האלקית הם בתנועה של עלי׳, רוח האדם העולה היא למעלה31, ובנפש הבהמית הם בתנועה של ירידה, רוח הבהמה היורדת היא למטה31, וישנם בחי׳ הכחות פנימיים שבה, דהם שכל ומדות ומעשה, ובחי׳ המקיף שבה, שזהו מה שיכול לעשות דבר נגד השכל, עד שיש בה בחי׳ רצון תקיף וחזק שהיפך השכל לגמרי. וזהו ענין קליפת עמלק שהוא הרצון שלא ע״פ שכל, חוצפה בלי תגא32. וכדי לנצחו צריכים נתינת כח מבחינה עליונה ביותר, וכמ״ש באגה״ת33 שצריך לעורר רחמים רבים מי״ג מדות הרחמים שלמעלה מהשתלשלות – על נפשו, ועל ניצוץ אלקות שבבחי׳ גלות. וזהו ענין שישראל מסתכלין כלפי מעלה. והכח על זה בא ע״י הרמת ידו של משה, היינו ע״י בחי׳ משה שבכל אחד מישראל, וכמ״ש34 מה ה׳ אלקיך שואל מעמך כי אם ליראה, שהוא מלתא זוטרתא לגבי בחי׳ משה שבכ״א כמבואר בתניא35. דמשה הוא מהז׳ רועים36, והוא רועה המיוחד, ונקרא רעיא מהימנא37, ודוקא ע״י בחי׳ משה, שהוא תמיד בשלימות (וואָס איז אַלעמאָל גאַנץ), עי״ז פועלים המשכת בחינה זו שלמעלה מהשתלשלות שתבוא למטה וכו׳, ועי״ז מנצחים במלחמת עמלק.

והענין בעבודה הוא, דעמלק ענינו קרירות38, וצ״ל הרמת ידו (של משה), דענין ההרמה הוא ע״ד שאו ידיכם קודש וברכו את ה׳39, דע״י שאו ידיכם מתעלה למעלה מהוי׳ עד שיכול להיות ברכו את הוי׳, ועד״ז יובן כאן דע״י הרמת יד מגיעים למעלה מד׳ אותיות של שם הוי׳, שבנפש הו״ע העשר כחות פנימיים, וע״י הרמת ידו של משה, דהוא לעולם שלם, עי״ז אפשר לנצח את הקרירות של עמלק וכו׳.

והנה זה הי׳ גם ההקדמה למתן תורה, וכמ״ש40 וישמע יתרו ודרשו רז״ל41 מה שמועה שמע ובא קריעת ים סוף ומלחמת עמלק, ומבואר בזהר42 דביתרו הי׳ הענין דיתרון האור מתוך החושך43, שבא ע״י מלחמת עמלק, דדוקא עי״ז מגיעים למתן תורה. וזהו מחיית עמלק והמלחמה לה׳ בעמלק מדור דור, שמתחילה הוא מחה אמחה44, ועי״ז נעשה מחה תמחה45, שבתחילה הנצחון הוא ע״י בחי׳ אלקות שבנשמה, ואח״כ נעשה מחה תמחה, העבודה בכחות פנימיים, ועי״ז מגיעים למלחמה לה׳ בעמלק מדור דור ותרגם דרא דמשיחא, ופועלים שיהי׳ קץ שם לחושך46, בביאת משיח צדקנו בקרוב ממש.

__________

1) לכללות מאמר זה (וב׳ מאמרים שלאחריו – ד״ה והי׳ כאשר ירים משה (סה״מ פורים ע׳ קצב ואילך) וד״ה וידבר גו׳ זאת חוקת (לקמן ח״ב ע׳ לט ואילך)) – ראה ד״ה זה (וד״ה והי׳ כאשר ירים משה וד״ה ראשית גוים עמלק) פר״ת (סה״מ פר״ת ע׳ רעח ואילך). וראה גם הנסמן בסה״מ שם (בהוצאת קה״ת, תשמ״ט) ע׳ שנח הערה 1.
2) תצא כה, יז.
3) יז, ח.
4) שם, יא.
5) שם, טז.
6) עה״פ.
7) ר״ה כט, א.
8) לך לך יד, א ואילך.
9) ע״פ ל׳ רש״י – וישלח לב, ט.
10) סהמ״צ מ״ע קצא.
11) פ׳ שופטים כ, ג ואילך.
12) תצא כג, טו.
13) ר״פ תצא (כא, י).
14) תולדות כה, כג.
15) בשלח שם, יג.
16) ראה גם לקו״ת תצא לז, א. ובכ״מ.
17) ראה מג״א או״ח סקכ״ח ס״ק לה. שו״ע אדה״ז או״ח שם סוף סעיף לו. ועוד.
18) ישעי׳ לג, יז.
19) חגיגה טז, א.
20) בשלח טו, ב.
21) שם יד, כא.
22) ראה ל״ת להאריז״ל פ׳ וישב. תו״א ויחי (הוספות) קב, ג. וארא נח, ב. יתרו עא, ד.
23) ראה לקו״ת ר״פ ראה.
24) פ״ג.
25) קהלת ז, יד.
26) תניא פ״ו.
27) איוב לב, ח.
28) ראה זח״ג קסא, ב. רכא, ב.
29) קרח יח, ז.
30) אגה״ק ס״ו (קי, ב).
31) קהלת ג, כא.
32) סנהדרין קה, א.
33) פ״ח.
34) עקב י, יב. ברכות לג, ב.
35) רפמ״ב.
36) סוכה נב, ב.
37) ראה זהר ח״ב כא, א. ח״ג כז, סע״ב (ברע״מ). יל״ש איכה סוף רמז תתקצז. תניא רפמ״ב. ובכ״מ.
38) ראה תנחומא תצא ט. פרש״י תצא כה, יח. וראה גם ד״ה ויאמר משה תש״ט (סה״מ תש״ט ע׳ 65 (השני)).
39) תהלים קלד, ב.
40) ר״פ יתרו (יח, א).
41) זבחים קטז, א. מכילתא ופרש״י עה״פ.
42) ח״ב סז, ב. סח, א. וראה ד״ה ויאמר משה שבהערה 38 ( סה״מ תש״ט ע׳ 56 (השני) ואילך). ועוד.
43) ל׳ הכתוב – קהלת ב, יג.
44) בשלח יז, יד.
45) ס״פ תצא (כה, יט).
46) איוב כח, ג.

[סה"מ ד' פרשיות ח"א ע' רו ואילך]

״כ״ק אדמו״ר שליט״א בעת ההתועדויות דש״פ זכור, בסעודת פורים וש״פ פרה שנה זו, הואיל לאמר חלקים ממאמרים הנ״ל [ד״ה זכור, והי׳ כאשר ירים משה, ראשית גוים עמלק פר״ת] עם שינוים והוספות״ (מהקדמת המו״ל לקונטרס מאמרים הנ״ל).
כעין שיחה. מאמר ראשון מהמשך. נדפס בסה״מ תש״ל ע׳ 174 ואילך.

סגירת תפריט