ו) והנה פרח מטה אהרן גו׳ (מוגה) – ש״פ קרח, א׳ דר״ח תמוז ה׳תשל״ג

בס״ד.

פתח דבר

לקראת יום הבהיר כ״ח סיון הבעל״ט, התחלת שנת החמישים ליום בו ניצלו כ״ק אדמו״ר שליט״א והרבנית הצדקנית נ״ע – יבחל״ח – מעמק הבכא האירופאי והגיעו צלחה לארצות הברית (ביום ב׳, כ״ח סיון ה׳תש״א), שאז התחילה תנופה חדשה בהחזקת והפצת התורה והיהדות והפצת המעינות, ע״י כ״ק אדמו״ר (מהריי״צ) נ״ע, ביסדו את המוסדות המרכזיים ״מחנה ישראל״, ״קה״ת״ ו״מרכז לעניני חינוך״, ומסרם להנהלת כ״ק אדמו״ר שליט״א –
הננו מוציאים לאור את המאמר ד״ה והנה פרח מטה אהרן גו׳, שאמר כ״ק אדמו״ר שליט״א בהתוועדות דש״פ קרח, אדר״ח תמוז ה׳תשל״ג.

מערכת ״אוצר החסידים״

ה, כ״ח סיון, שנת ה׳תש״נ (הי׳ תהא שנת נסים),
מאתיים שנה להולדת כ״ק אדמו״ר הצמח צדק,
ארבעים שנה לנשיאות כ״ק אדמו״ר שליט״א,
ברוקלין, נ.י.

בס״ד. ש״פ קרח, א׳ דר״ח תמוז ה׳תשל״ג

והנה פרח מטה אהרן גו׳ ויגמול שקדים1, ומבואר בלקו״ת ד״ה זה2, דהטעם שגמל שקדים דוקא הוא כי שקדים הם ממהרים להגמר יותר מכל הפירות3 [ומוסיף בלקו״ת שם4, שלכן נקראים בשם שקדים מלשון שקידה ומהירות, כמ״ש5 מקל שקד גו׳ כי שוקד אני על דברי לעשותו. ויש לומר, שהכוונה בהוספה זו היא לרמז דהמהירות שבשקדים הוא ענינם, וכידוע6 ששמו של דבר מורה על ענינו], ולכן רומזים על הכהונה, כי ההשפעות הנמשכות ע״י אהרן הכהן [אהרן אותיות נראה7] הן במהירות. ועד״ז הוא בנוגע לכל הכהנים בני אהרן, דכשהכהנים מברכים את העם, נמשכת השפע למטה במהירות גדולה בלי עיכובים (כדלקמן סעיף ז).

ב) והענין הוא8, דשורש כל ההשפעות הוא ממדת חסדו ית׳, חסד דאצילות. ובכדי שיומשכו מהחסד שבאצילות השפעות גשמיות, בני חיי ומזוני, הוא ע״י שהחסד יורד ומשתלשל בכל המדריגות שמאצילות ועד עשי׳. ובכל המשכה ממדריגה למדריגה יש דין ומשפט, אם תומשך השפע בהמדריגה שלמטה או שתשאר בהמדריגה שלמעלה. וזהו שמתפללים ומבקשים בכל יום רפאנו, ברך עלינו, אף שמזונותיו של אדם קצובים לו מר״ה ועד יוהכ״פ9 (והכוונה במזונותיו כאן היא לכל ג׳ הענינים דבני חיי ומזוני10), כי הכתיבה וחתימה טובה שבר״ה ויוהכ״פ הוא המשכת החסד במלכות דאצילות, ובכדי שתהי׳ השפעת החסד בענינים גשמיים הוא ע״י ירידת והתלבשות החסד דמלכות דאצילות בהחסד דבריאה, ולאח״ז בהחסד דיצירה ודעשי׳. וזהו אדם נידון בכל יום11, אף שכבר נגמר דינו בר״ה וביוהכ״פ, כי הדין שבר״ה וביוהכ״פ הוא שיומשך החסד להאדם במלכות דאצילות, והדין שאדם נידון בכל יום הוא, אם הוא ראוי שהחסד שנמשך כבר על נפשו למעלה בר״ה ויוהכ״פ ירד ויומשך (בבריאה יצירה ועשי׳ עד שיומשך) למטה בעוה״ז הגשמי, או שישאר החסד למעלה ויוסיפו לו תענוג למעלה. ולכן מתפללים בכל יום רפאנו וברך עלינו וכו׳, שהחסד שנקצב לו בר״ה וביוהכ״פ יומשך למטה בעוה״ז הגשמי, ובעוה״ז עצמו – בענינים גשמיים. ועוד ענין בהדין שבכל יום12, דכיון שהחסד שלמעלה הוא חסד רוחני, הרי גם לאחרי הפס״ד שיומשך למטה בעוה״ז, יש דין ומשפט באיזה ענין יומשך החסד. ולכן תיקנו להתפלל בכל יום י״ב ברכות אמצעיות שיש בהן שאלת כל צרכי האדם וצרכי הציבור כולן13.

ג) והנה עיקר הדין ומשפט באיזה ענין יומשך החסד הוא כשהחסד שנקצב לו בר״ה וביוהכ״פ הוא חסד מצומצם ביותר, שאינו מספיק שיומשכו ממנו כל ג׳ הענינים דבני חיי ומזוני אלא רק שנים מהם או אחד מהם, שאז יש דין ומשפט אם השפעת החסד תהי׳ בבני או בחיי או במזוני. ותפלת הצדיק מועלת להחליף מענין לענין14. [וכהסיפור ע״ד הבעש״ט, שבאו אליו חשוכי בנים לבקשו שיתפלל לה׳ שיהי׳ להם בנים, והאיש ההוא הי׳ עשיר גדול, ואמר הבעש״ט שבאם הם מסכימים שיהיו עניים יהי׳ להם בנים. וכשקיבלו עליהם, נולדו להם בנים ונעשו עניים. והיינו שהבעש״ט ראה שהחסד שנקצב להם לא יספיק על בנים ועושר יחד, וע״י תפלתו פעל להחליף השפעת החסד מעשירות לבנים14]. ויש לומר, שאז [כשהחסד הוא מצומצם שאינו מספיק על כל הענינים דבני חיי ומזוני], הדין ומשפט הוא ביותר. ובכדי שיוחלף החסד מענין לענין הוא דוקא ע״י תפלת צדיק. אבל בכללות גם כשהחסד מספיק לכל ג׳ הענינים דבני חיי ומזוני, יש דין ומשפט בכל יום בנוגע לכל השפעה פרטית, ולכן מתפללים בכל יום י״ב ברכות אמצעיות שיש בהן שאלת כל הדברים.

ד) וצריך להבין, הרי הדין שבר״ה ויוהכ״פ הוא על האדם כמו שהוא למטה (נשמה בגוף) [ובפרט לפי המובא בלקו״ת15 מהגהות מיימוני16 שאדם נידון בר״ה בעניני עוה״ז], והדין ומשפט הוא (לא רק בנוגע להשפעת החסד בכלל, אלא גם) בנוגע להפרטים17 [וכדמוכח גם מזה שבהתפלות דר״ה ויוהכ״פ מבקשים גם על ענינים פרטיים], ואעפ״כ אדם נידון בכל יום באיזה ענין יומשך לו החסד שנקצב עליו בר״ה ויוהכ״פ, ויתירה מזו, שהוא נידון אם ההשפעה שנקצבה לו תומשך בעוה״ז או שיוסיפו לו תענוג וכו׳ למעלה.

ה) ויובן זה ע״פ מ״ש בסידור18 עה״פ19 יום ליום יביע אומר, שבימי החול ישנם כמה עיכובים בהמשכת ההשפעה למטה, וביום השבת, המשכת ההשפעה היא במהירות, יביע אומר, יביע לשון מהירות20. ומבואר שם21, דזה שבימי החול אפשר שההשפעה תתעכב ולא תומשך למטה, הוא כמשל אדם שדן בשכלו על איזה דבר אם ראוי לעשותו אם לאו ובא למסקנא והחלטה שראוי לעשותו, ואעפ״כ אפשר להיות שזה ישאר בשכלו ולא יבוא במעשה בפועל. ויתירה מזו, שכאשר הדבר נוגע למעשה בפועל הוא שוקל בדעתו עוד פעם אם לעשות בפועל כפי שהחליט בשכלו. דהגם שההחלטה בשכל היתה שראוי לעשות הדבר, מ״מ, כיון שהעשי׳ שנרגשה אצלו בהחלטת שכלו היא עשי׳ כמו שכלולה בשכל, לכן, כשבא הדבר לידי מעשה בפועל, מעשה כמו שהוא בפ״ע (נפרד מהשכל), צריך להתייעץ ולדון בשכלו עוד פעם אם לעשות כן בפועל. ובפרטיות, שני ענינים בזה22. שהחלטת השכל (שראוי לעשות הדבר) אינה מחייבת את המעשה, דכיון שהמעשה הכלול בשכל והמעשה בפועל (כמו שהוא בפ״ע נפרד מהשכל) הם שני ענינים, לכן אפשר שההחלטה השכלית לא תביא אותו למעשה, היינו שלא יחשוב אפילו בנוגע למעשה בפועל. ויתירה מזו, שגם כשיחשוב עד״ז, אפשר להיות אצלו סברא שלא לעשות, וצריך לדון עוד פעם.

והנה הסדר דשלשה לבושי הנפש הוא מחשבה דיבור ומעשה23. ובכדי שתהי׳ ההמשכה מהשכל (או מהמדות) למעשה הוא ע״י המחשבה והדיבור24. והמחשבה שעל ידה נמשך ל(הדיבור ו)המעשה היא שחושב איך לעשות. וכיון שמחשבה זו היא נפרדת מהשכל [שהמחשבה שהיתה אצלו תחלה, כשדן בשכלו והחליט שראוי לעשות, היתה בטילה להשכל (לדיון השכל ולהחלטתו), וענינה של המחשבה הוא רק שעל ידה נרגש השכל. משא״כ המחשבה איך לעשות הוא מהות בפ״ע שנפרד מהשכל], לכן, ההמשכה25 מהחלטת השכל להמחשבה לעשות היא ע״י עיכוב, בשני ענינים הנ״ל. שהחלטת השכל אינה מחייבת את המחשבה, ויתירה מזו, שבכדי להמשיך הענין במחשבה, צריך לדון עוד פעם. ועד״ז הוא בההמשכה ממחשבה לדיבור, דכיון שהדיבור הוא למטה ממחשבה, דמחשבה היא לעצמו והדיבור הוא לזולתו, לכן, ההמשכה שממחשבה לדיבור היא ע״י עיכוב. וגם בזה שני ענינים הנ״ל. דהמחשבה (מצד עצמה) אינה מחייבת את הדיבור, שאפשר שישאר הענין במחשבתו ולא יחשוב אפילו אם לדבר בזה, ויתירה מזו, שבנוגע לדיבור (גם כשחושב אם לדבר) יש אצלו ספק והוא צריך להתייעץ ולדון על זה. דכיון שמחשבה היא לעצמו ודיבור הוא לזולתו, לכן, גם לאחרי שהחליט בנוגע למחשבה, הוא מסופק עדיין אם להביא זה גם בדיבור, לגלות לזולתו. ועד״ז הוא בההמשכה מדיבור למעשה, דכיון שהמעשה נפרד יותר מהדיבור, לכן ההמשכה מדיבור למעשה היא ע״י עיכוב, בשני ענינים הנ״ל. שהדיבור אינו מחייב את המעשה, ושבכדי להמשיך מדיבור למעשה, צריך להתייעץ ולדון עוד פעם. וע״פ הידוע26 שמחשבה ודיבור שייכים זל״ז, דאותם האותיות שהיו תחלה במחשבה נמשכים אח״כ בדיבור, משא״כ המעשה הוא ענין בפ״ע, יש לומר, שהעיכוב בההמשכה מדיבור למעשה (בנוגע לשני ענינים הנ״ל) הוא עיכוב גדול יותר מהעיכוב בההמשכה ממחשבה לדיבור.

ו) ועד״ז הוא בהנמשל למעלה, דהדין ומשפט שבר״ה ויוהכ״פ הוא המשכת החסד במלכות דאצילות (כנ״ל סעיף ב), וידוע27 שאצילות ובי״ע הם דוגמת כחות הפנימיים (שכל ומדות) וג׳ הלבושים מחשבה דיבור ומעשה, ולכן, אף שהדין ומשפט שבר״ה ויוהכ״פ הוא בנוגע לההשפעה בעוה״ז הגשמי, מ״מ, כיון שכללות האצילות (גם המלכות דאצילות) הוא דוגמת כחות הפנימיים שלמעלה ממחדומ״ע, הכתיבה וחתימה טובה שבר״ה ויוהכ״פ שיומשך שפע גשמי היא דוגמת החלטת השכל שראוי הדבר לעשותו, שהמעשה (כמו שהוא בהחלטת השכל) כלול בהשכל, ובכדי שתומשך ההשפעה בעולם העשי׳ [ובפרט בעוה״ז הגשמי] צריכה להיות תחלה ההמשכה בעולם המחשבה (בריאה) ועולם הדיבור (יצירה). וההמשכה ממלכות דאצילות לבריאה, ועד״ז מבריאה ליצירה, ומכש״כ מיצירה לעשי׳, הוא ע״י עיכוב, בשני ענינים הנ״ל, כנ״ל.

ועפ״ז יש לבאר, שיכול להיות שהשפע שנקצב בר״ה ויוהכ״פ יומשך ברוחניות ועד שאפשר שההמשכה ברוחניות תהי׳ בג״ע, אף שהדין דר״ה ויוהכ״פ הוא בנוגע להשפעה גשמית, כי באצילות, ועד״ז בבריאה ויצירה, גם ענינים הגשמיים שדנים עליהם הם כלולים ברוחניות, בדוגמת המעשה שבהחלטת השכל, ועד״ז במחשבה ודיבור, שהמעשה כלול בהשכל. וזהו גם שבכל יום יש דין ומשפט באיזה ענין יומשך החסד, אף שהדין ומשפט שבר״ה ויוהכ״פ הוא בנוגע לכל הפרטים, כי הענינים דעשי׳ כמו שהם בשרשם באצילות, ועד״ז בבריאה ויצירה, הם מופשטים מציור גשמי, ולכן, יש דין ומשפט באיזה אופן תצטייר ההשפעה בגשמיות.

ז) והנה28 העיכוב שיכול להיות בההמשכה ממדריגה למדריגה הוא כשהרצון שלו בהדבר הוא מצד השכל. משא״כ כשהרצון הוא לפי שיש לו תענוג בזה, ובפרט כשיש תענוג עצמי שלמעלה מהשכל, אזי, ההמשכה מהרצון עד להמעשה היא במהירות, בלי עיכוב. דכשעולה ברצונו לרצות בהדבר, פועל הרצון מיד על השכל, שיבין בשכלו שראוי לרצות בהדבר, ומהשכל נמשך מיד להמחשבה ומהמחשבה לדיבור ומדיבור למעשה. וכל המשכות אלה הם במהירות בלי עיכוב. ושני ענינים בזה. שלאחרי שהחליט בשכלו כללות הענין אינו צריך להתייעץ ולדון אם ראוי לחשוב לדבר ולעשות. ויתירה מזו, שכל המשכות אלה [מהשכל למחשבה, מהמחשבה לדיבור ומדיבור למעשה] הם באופן דבדרך ממילא, כי מצד גודל הרצון והתענוג בהדבר לא ישקוט ולא ינוח עד שיהי׳ הדבר במעשה בפועל.

ועד״ז הוא בהנמשל למעלה, דכששורש ההמשכה הוא מבחינת רב חסד שלמעלה מהשתלשלות, אזי, נמשכת ההשפעה למטה, ע״י הדרגות דכל סדר ההשתלשלות, במהירות גדולה בלי עיכובים29. דנוסף לזה שבהמשכה זו אין דינים שיעכבו ההמשכות שממדריגה למדריגה29, הנה גם ההמשכות עצמם הם באופן דבדרך ממילא. וזהו שההמשכה דברכת כהנים היא במהירות, כי ההמשכה דברכת כהנים היא מלמעלה מהשתלשלות [כמבואר במק״א30 שבברכת כהנים יש גם המעלה דתפלה, שע״י התפלה נמשך רצון חדש שלמעלה מהשתלשלות], ולכן ההמשכה היא במהירות.

ח) ויש להוסיף עוד ענין בהמעלה דברכת כהנים, שההמשכה דברכת כהנים היא מלמעלה מעלה ביותר [וכנ״ל ששורש ההמשכה היא למעלה מהשתלשלות] עד למטה מטה ביותר [וכנ״ל שההמשכה דברכת כהנים היא גם לאלה שמצד מדת הדין אינם ראויים]. וכיון שההמשכה דברכת כהנים היא במהירות ואינה מתעכבת, לכן, כשההשפעה נמשכת למטה היא בריבוי גדול. ועפ״ז יש לבאר המשך הענינים בהדרוש שבלקו״ת31, שלאחרי שמבאר שההמשכה דברכת כהנים היא במהירות, מביא דרשת רז״ל32 עה״פ33 יברכך ה׳ וישמרך, יברכך בממון כו׳ יברכך בבנים כו׳ וישמרך מן המזיקים, דלכאורה אינו מובן, הרי בדרשת רז״ל הנ״ל מבואר רק מהי ההמשכה (ברכה בממון ובבנים ושמירה מן המזיקים), ובלקו״ת מביא דרשה זו לענין שההמשכה היא במהירות, ויש לומר הביאור בזה, דיברכך בממון ובבנים מורה על ריבוי ההשפעה שההשפעה היא בכל הענינים דבני חיי ומזוני [דביברכך בממון נכלל גם הברכה על חיי, דכי יהיב רחמנא שובעא לחיי הוא דיהיב34], וענין וישמרך מן המזיקין מורה שהמשכת ההשפעה היא למטה מטה ביותר, אפילו למקום שצריך לשמירה מן המזיקין, והחיבור דשני ענינים אלה, שגם כשההשפעה נמשכת למטה מטה (וישמרך מן המזיקין) היא בריבוי גדול (יברכך בממון ובבנים), הוא לפי שההמשכה היא במהירות ואינה מתעכבת.

ט) ויש לומר, דהגם שברכת כהנים היתה לפני שפרח מטה אהרן ויגמול שקדים, כמ״ש35 וישא אהרן את ידיו אל העם ויברכם ופרש״י ויברכם ברכת כהנים [וגם אז היתה ההמשכה דברכת כהנים במהירות], מ״מ, לאחרי שפרח מטה אהרן ניתוסף עילוי בזה. כי כיון שהענין דפרח מטה אהרן גו׳ ויגמול שקדים בא ע״י הערעור על הכהונה, הרי זה36 דוגמת שטר שיצא עליו ערעור והוחזק בבי״ד, שיש לו תוקף יותר משטר שלא הי׳ עליו ערעור37. וכיתרון האור מן החושך38. ועפ״ז יש לבאר מ״ש בלקו״ת בסיום המאמר39 שיש שקידה למוטב ולטוב, ושקדים דמטה אהרן הם שקדים טובים, דיש לומר, דזה שמביא בהמאמר שיש שקידה למוטב הוא לרמז שבהשקדים טובים דמטה אהרן יש גם מעלת האתהפכא דמוטב לטוב.

ויש להוסיף, דזה שהקיום דכהונת אהרן לאחרי הערעור הי׳ ע״י ויגמול שקדים, שענינם של שקדים הוא מהירות (כנ״ל סעיף א), הוא לפי שמעלת האתהפכא דמוטב לטוב שייכת גם לענין המהירות. וי״ל הביאור בזה, כי ענין המהירות הוא שגם כשההשפעה נמשכת למטה מטה היא בריבוי גדול (כנ״ל סעיף ח). ובכדי שגם למטה תהי׳ ריבוי השפעה, צריך להיות המטה כלי לזה. ויש לומר, שמהטעמים על זה שהסיום והחותם דברכת כהנים הוא וישם לך שלום40, הוא, כי הכלי לריבוי ברכה, ועד לריבוי בלתי מוגבל [דריבוי ההשפעה דברכת כהנים הוא (בשרשו) ריבוי בלתי מוגבל, וכנ״ל ששורש ההשפעה דברכת כהנים הוא למעלה מהשתלשלות], הוא השלום, דלא מצא הקב״ה כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום41. ועפ״ז יש לבאר השייכות דמעלת האתהפכא לענין המהירות דשקדים, כי אמיתית ענין המהירות הוא, דזה שגם למטה ההשפעה היא בריבוי הוא לא רק מפני שההמשכה שמלמעלה אינה מתעכבת אלא גם שהמטה הוא כלי לזה ע״י השלום שבו, ואמיתית ענין השלום הוא כשגם המוטב נהפך לטוב.

ותכלית השלימות דשלום זה (שגם האויב נהפך לאוהב) יהי׳ בביאת משיח צדקנו בקרוב ממש, שאז יהי׳ שלום בריבוי וברכה בריבוי42, ריבוי בלתי מוגבל, כמ״ש43 פרזות תשב ירושלים, בלי מדידות והגבלות.

__________

1) פרשתנו (קרח) יז, כג.
2) סוף פרשתנו (נה, ג ואילך). וראה גם סהמ״צ להצ״צ מצות ברכת כהנים (דרמ״צ קיב, א-ב). אוה״ת נשא כרך ו ס״ע א׳תשמא ואילך.
3) קה״ר עה״פ (יב, ז) וישב העפר – הובא בלקו״ת שם. וראה גם פרש״י עה״פ פרשתנו שם. ובכ״מ.
4) ועד״ז בסהמ״צ להצ״צ שם.
5) ירמי׳ א, יא-יב. וראה מפרשים שם. קה״ר שם. ובכ״מ. – נסמנו בלקו״ש חכ״ג ע׳ 117 הערה 34. חי״ח ע׳ 388 הערה 70.
6) ראה שעהיוה״א פ״א. תשובות וביאורים (קה״ת תשל״ד) סימן א׳.
7) זח״ג קג, א. לקו״ת וסהמ״צ שם. ובכ״מ.
8) בהבא לקמן ראה לקו״ת וסהמ״צ שם. וראה גם סהמ״צ להצ״צ מצות תגלחת מצורע כשיטהר (דרמ״צ קו, א ואילך). סידור ופיה״מ שבהערה 18. קונטרס ומעין סוף מאמר יז ואילך.
9) ביצה טז, א.
10) כ״ה בקונטרס ומעין שם מאמר כא בתחלתו.
11) ר״ה טז, א. וראה לקו״ת שם, דגם לדעת ר׳ יוסי (ר״ה שם) דאדם נידון בכל יום [וכן לדעת ר׳ נתן (ר״ה שם) דאדם נידון בכל שעה] – עיקר הדין הוא בר״ה, וכן לאידך, שגם לרבנן דפליגי אר׳ יוסי (ר״ה שם), יש דין בכל יום – שלכן מבקשים בכל יום הבקשות שבשמו״ע. וראה בארוכה קונטרס ומעין מאמר כ ואילך. וראה שם מאמר כב בסופו, דמר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי. וראה לקו״ש ח״ט ע׳ 375 ואילך.
12) ראה קונטרס ומעין שם מאמר יט בסופו.
13) רמב״ם הל׳ תפלה פ״א ה״ד.
14) קונטרס ומעין שם. וראה גם סהמ״צ להצ״צ מצות תגלחת מצורע כשיטהר שם (קז, ב).
15) דרושים לר״ה נט, ב.
16) לרמב״ם הל׳ תשובה פ״ג אות א (בשם הרמב״ן בשער הגמול שלו).
17) ובקונטרס ומעין שם מאמר כא בתחלתו ״דבר״ה ויוהכ״פ נגמר פרטי עניני האדם על כל השנה לחיים כו׳ וכן לכל המאורעות שלו״.
18) סידור עם דא״ח קפ, ב ואילך. וראה בארוכה פירוש המילות לאדהאמ״צ פכ״ו ואילך (יד, סע״ג ואילך). וראה לקו״ת פרשתנו ד״ה זה (נו, א) ״ועמ״ש במ״א ע״פ יום ליום יביע אומר״.
19) תהלים יט, ג.
20) ראה זח״ב קלו, ב (ובנצו״א שם) – הובא בלקו״ת, סידור ופיה״מ שם.
21) סידור שם (קפ, ד). פיה״מ שם פכ״ז.
22) כ״ה להדיא בפיה״מ שם (טו, ג).
23) תניא פ״ד. שעהיוה״א פ״ח (פה, ב). ובכ״מ.
24) שעהיוה״א שם.
25) בהבא לקמן ראה סידור ופיה״מ שבהערה 21.
26) לקו״ת ר״פ בלק. ובכ״מ.
27) תו״א ר״פ וירא. ובכ״מ.
28) בהבא לקמן ראה פיה״מ שם פכ״ח (טז, ב-ג).
29) לקו״ת פרשתנו שם (נה, ד ואילך). סהמ״צ להצ״צ שבהערה 2 (קיב, ב).
30) ד״ה ריב״ל כל כהן שמברך כו׳ תרכ״ט (סה״מ תרכ״ט בתחלתו). ד״ה כה תברכו תרנ״ד (סה״מ תרנ״ד ס״ע שטו ואילך). לקו״ש ח״י ס״ע 38 ואילך, ובהנסמן שם.
31) נה, ד.
32) במדב״ר פי״א, ה.
33) נשא ו, כד.
34) תענית ח, ב.
35) שמיני ט, כב.
36) ראה פרש״י עה״פ פרשתנו יח, ח. וראה ספר השיחות ה׳תש״א ע׳ 159 (בענין הגאולה די״ט כסלו).
37) ראה טושו״ע חו״מ רסמ״ו.
38) ע״פ לשון הכתוב – קהלת ב, יג.
39) נו, ב.
40) נשא ו, כו.
41) סוף מס׳ עוקצין.
42) אסת״ר בסופו.
43) זכרי׳ ב, ח. וראה פרש״י עה״פ.

[סה"מ במדבר ח"ב ע' לב ואילך]

כעין שיחה. הוגה ע״י כ״ק אדמו״ר מלך המשיח שליט״א, ונדפס בקונטרס כ״ח סיון תש״נ, ואח״כ בסה״מ מלוקט ח״ד ע׳ רצא ואילך. הפתח דבר, וכן הנחה (בלתי מוגה) ממאמר זה, נדפס לקמן בהוספות.

סגירת תפריט